This is Me

My Photo
# Assalamualaikum,I believe that we are who we choose to be. Nobody's going to come and save you,you've got to save yourself. Nobody's going to give you anything; you've got to go out and fight for it. Nobody knows what you want except for you. And nobody will be as sorry as you if you don't get it. So, don't give up on your dreams. Life always offers you a second chance. Its called tomorrow #

Back to school..

Pada tarikh sekian-sekian aku dengan rasa berbesar hati dan sangat berbangga dijemput dengan red carpet merah belang-belang pelangi menyusun sepuluh jari mengucapkan ribuan terimas kasih kerana menjemput aku mendengar ceramah yang sangat bermakna untuk diriku ini.. ;) Si gadis yang sadis terpaksa bangun di awal subuh menjelang untuk mandi dnegan air yang lagi mengelegak kesejukan  urhhhh menyampah sekali rasa nya! haah Seusai siap mandi berdandan berjam berkurun lamanya memulakan aktiti menconteng muka dengan tipis dan simple..haha macam nak bertunang je padahal pergi sekolah je..haha bajet lebih ayat aku..

Blaallaala aku siap sudah dan sarapan segelas air milo bersama roti sandwish telur. Memasng niat untuk mendengar ceramah untuk memperbaiki kelemahan diri. THR GEGAR,GEGAR GEGAR bukan radio cuma lamunan aku sebab hanphone aku berbunyi menunjukkan anish sedang menuggu ku di suluk..haha suluk apa itu??Inilah nama suluk negara di SMK ABDUL RAHMAN TALIB..hahaha

Oke berbalik pada cerita di reka-reka ini,aku memakai baju oren bersama seluar slack dan memakai selipar orang jepon.. wah bngga sambil telan air liur bila tengok semua orang pakai kasut.. wah hati kering aku ni.. Pantang betul lah jadi baik mesti ada jahat yang datang sekali sekala..haha Pendaftran dan bayaran then terusss masuk ke dewan yang berkenaan..

Masuk lah seorang penceramah muda lah konon-nya. ha asal nak cari muka dia gatai korang ni.. dah tua lah ada anak dah pun.. melepas dah korang semua nak berlaki kan orang berumur. haha Dahi nya luas menunjukkan perwatakkan nya yang cerdik dan luas pengetahuan.Apa yang menariknya penceramah ni dia menasihati kita ikut ajaran islam. Sambil bekerja dia berdakwah menyebarkan ilmu agama.Orang macam ini lah diperlukan untuk memperbaiki akidah pelajar2 kini yang kian rosak dan jauh bersosial dan melanggar hukum-hukum agama.

Selain itu, jap nama penceramah ni CR YUSOFF. ha dia punya muqadimah mak aiii panjang macam lori treler lol.. Memang rugi lah kalau tak pergi tadi semua info semasa kita dapat pelajri dengan mudah. Cara menangani masalah belajar dan bagaimana nak manage sesuatu group.. Sekarang ilmu di dada pandai-pandai lah nak guna di masa hadapan.

Aku juga telah berjaya mendapat segulung borang yang aku nantikan selama ini.. Tak rugi bangun awal sebab manfaat nya berlipat ganda. biar rugi dulu jangan rugi kemudian. ;) Balik dengan senang hati menuju ke rumah dengan segenggam ilmu di dada..

 Selamat membaca n memberi feedback! ;)

Memakai tudung wajib tetapi sanggul itu perlu ke???

Hari ini aku ingin huraikan tentang kewajipan memakai tudung manakala sannggul untuk mencantikan tudung si pemakai ini sering di perkatakan oleh ahli ulama'. Mari kita huraikan persatu-satu tentang isu ini. Ha bace dengan teliti.Just want to share this Important info with u Muslim's girls outside there.

Ertinya: Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya .....

(Qur'an Surat An Nur:31)


Sabda Rasulullah, “aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita.”Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat,cukup dengan menjaga rukun Islam,jaga aurat dan taati suami,maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai.Allah tidak suruh wanita pergi berjihad,wanita cari nafkah,wanita jadi pemimpin,itu semua tugas lelaki.Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu.Belum tentu.

Aurat Itu Tinggi Nilainya

Betapa Islam mementingkan nilai aurat sehingga gambar perempuan yang tidak bertudung atau tidak menutup aurat itu pun dikira sebagai aurat dan berdosa bahkan rambut yang terputus itu pun dikira aurat,wajib dijaga daripada pandangan lelaki.Semuanya bertujuan bagi menjaga maruah wanita itu sendiri.Logiknya,jika Rafiq nampak rambut Salina yang terputus di karpet surau,Rafiq dapat mengagak rambut Salina macamana.Pasti Salina akan berasa malu.

Sabda Rasulullah, “aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita.”Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat,cukup dengan menjaga rukun Islam,jaga aurat dan taati suami,maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai.Allah tidak suruh wanita pergi berjihad,wanita cari nafkah,wanita jadi pemimpin,itu semua tugas lelaki.Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu.Belum tentu.

Mulianya darjat kaum Ansar berbanding kaum Quraisy kerana auratnya. Imam Bukhari dalam satu riwayat memetik kat-kata Safiyah, katanya, “ketika kami berada di sisi Aishah,kami telah memuji kelebihan wanita Quraisy.Lalu Aishah berkata bahawa sesungguhnya wanita Quraisy itu ada kelebihannya juga.Tetapi,demi Allah,aku tidak melihat kelebihan tersendiri yang ada pada wanita Ansar.Mereka amat beriman kepada kitab Allah dengan apa yang diturunkan oleh Allah kepada mereka.Sesungguhnya telah turun ayat 31 Surah An-Nur yang memerintahkan para wanita mukminah melabuhkan kain tudung mereka sehingga tidak nampak lagi perhiasan.Demikian juga dengan lelaki mereka ,apabila pulang ke rumah mereka terus membaca ayat tersebut kepada isteri-isteri mereka,anak-anak perempuan mereka,saudara-saudara perempuan mereka dan kepada kaum kerabat mereka yang wanita.Setelah mendengar ayat itu,tidak ada seorang pun daripada mereka duduk,semuanya bangun mengambil kain,lalu menutup kepala dan muka mereka demi mematuhi dengan segera perintah ayat tersebut.Kelihatanlah mereka berjalan di belakang Rasulullah dalam keadaan menutup seluruh tubuh badan dengan pakaian hitam,bagai gagak-gagak hitam.”

Jika anda berjalan di satu jalan,di jalan itu terdapat banyak tahi lembu. Apakah tindakan yang anda akan lakukan?Angkat kain anda supaya tidak terkena tahi dan berjalan melepasinya?Atau terus sahaja berjalan tanpa menghiraukan tahi-tahi tersebut?

Ummu Salamah,isteri baginda yang terkenal dengan akalnya yang hebat pernah bertanya, “aku termasuk wanita yang memakai pakaian labuh sehingga apabila berjalan di tempat kotor,terkena kekotoran di pakaianku.”Rasulullah menjawab, “cucuilah selepas itu.” (Riwayat Abu Daud dengan sanad Soheh)

Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah lebih mementingkan penjagaan aurat daripada kekotoran kerana kekotoran lumpur mudah untuk dicuci tetapi terdedahnya aurat menyebabkan diri dan orang lain pun turut terpalit dengan dosa yang sukar untuk dibersih.


Selain itu, ramai orang di masa ini di luar memakai tudung tetapi di dalam FB,MS,FS dan lain-lain meletak kan gambar-gambar tanpa menutup aurat. Orang pada masa ini kurang memberi perhatian terhadap perkara-perkara begini. Subhanallah! Itu satu dosa dan bertaubat lah sebelum langit masih terbuka untuk meminta keampunan dari-Nya.

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadis riwayat Muslim. Hadis no 212-

I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.

Btw,tak pakai sanggul pun dah cantik lah.Kecantikkan tak di hisab di akhirat kelak tapi amalan kita itu penting untuk menolong kita di sana kelak. Insyaallah.



Selamat beramal, Assalamualaikum...

Alkisah Bermula dengan........

Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma,Wa jamaah baina kuma fee khair,Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma,Wa jamaah baina kuma fii khair. laalalalallala lalala tak ingat lirik lagi.. Macam mi sedap kan aku nyanyi cuma tak boleh rasa je.. baiklah, berhenti melalut . hey korang aku ada ada ada ada banyak giles story mory yang nak di-pot pet kan dengan korang. WHAT?? ayat yang betul-betul ingin tahu kan.. ala jangan malu aku tahu korang nak tahu kan apa yang aku nak tulis untuk enrty kali ni.. ceh,perasan punya muka macam ada oarang peduli kan bloggie aku yang cantik, meriah n pinky ni..haha orang mude-mude cakap penyakit Double S! ha penyakit ni nama nya syok sendiri macam aku ni.. wee ("buat muka comel")

Dalam dunia yang serba canggih moden cemerlang dan terbilang ini tiada yang percuma. Nak percuma pun kena haiyoo tu ma kalo lu mao lu kena buy 1 dulu baru wo lu apat free 1 ini macam bole ma! haha ini lah nama nya duniawi. Oleh itu,untuk mendapatkan sesuatu yang korang hajati, mestilah perlu berusaha dan berdoa kepada ALLAH S.W.T. Insyaallah,amin..! Tengok nak menulis pun kita mesti sentiasa mengingati ALLAH S.W.T. Dua gabungan( usaha + doa) cocok ni bak kata pepatah "bagai pinang di belah sembilan puluh sembilan. kenapa sembilan puluh sembilan, ini kerana Asmaul Husna ada sembilan puluh sembilan. Sama-samalah kita mengingati Nama-nama ALLAH S.W.T.


Pertama ( usaha + doa) = orang mukmin

* Alkisah bermula lah konon-konon nya lah Payung bin Kaki Payung ni akan menghadapi peperiksaan STPM di tahun hadapan. Tapi banyak perkara yang perlu di pelajari dalam masa yang singkat iaitu 1 tahun setengah. Banyak sukatan pelajaran yang rumit dan perlu ingatan yang tajam untuk menghafal subjek-subjek di tingkatan 6. Oleh itu, Payung ini mendapat idea dengan membuat nota ringkas yang bergaya kan pelbagai bentuk dan warna untuk dia senang mengingat subjek-subjek yang memerlukan dia menghafal. Bagi subjek yang memerlukan mengira Payung mengambil jalan mudah dengan selalu membuat latihan dari banyak buku dan selalu bertanya kan guru mata pelajaran tersebut. Sibuk mana pun Payung,dia tidak pernah lupa kewajipan nya sebagai umat islam iaitu mengerjakan solat lima waktu dan di sebelah malam pula dia akan mengerjakan solat sunat. Berkat doa orang mukmin yang rajin berusaha ini,di tahun hadapan nya Payung mendapat 5P dalam STPM nya. Alhamdulillah ;)


Kedua ( usaha + tanpa doa )

* Bermula nya kisah seorang anak jutawan di sebuah kampung yang bernama Belintong. Anak jutawan ini memang sering diperkata kan kerana dirinya sangat di kenali dengan gelaran ulat buku atau nama sebenarnya Lintang bin Bintang. Lintang tidak pernah lalai dirinya sering di ajar supaya belajar. Tetapi apabila sekolah mengadakan solat hajat, Lintang pasti lari lintang pukang untuk balik ke rumah kerana tidak mahu menghadiri majlis ilmiah itu. Apatah lagi solat lima waktu jarang sekali Lintang mengamalkan nya. Siang dan malam dia hanya lah untuk belajar sehingga dia mendapat keputusan yang baik dalam semua peperiksaan nya. Selepas itu Lintang juga berjaya mendapat pekerjaan yang baik. Bintang sangat bangga terhadap anak nya itu. Begitu juga orang kampung mengambil contoh teladan dari sikap Lintang yang rajin itu untuk motivasi kan kepada anak-anak mereka tetapi langit tidak selalu nya cerah pada suatu hari keluarga Lintang di timpa musibah dan ibu bapanya meninggal dunia. Bisnes arwah keluarganya muflis serta Lintang pula menghadapi kesukaran dalam pekerjaan nya kerana ekonomi meleset. Hutang keliling pinggang membuatkan Lintang cepat berputus asa untuk teruskan hidup. Akhirnya Lintang mengambil keputusan menggantung kan diri ke tali gantung yang di buat nya sendiri kerana tidak mahu meneruskan kehidupan nya yang semakin sulit itu. Akhirnya Lintang mati dengan sia-sia. Ini kerana orang yang tidak meminta pertolongan serta berdoa kepada ALLAH S.W.T hidupnya tidak di berkati serta cepat berputus asa. MASYAALLAH! Oleh itu selalu lah berdoa kepada ALLAH S.W.T supaya iman dikuatkan. ;) begitulah cerita orang yang sombong terhadap ALLAH lebih membangga kan ganjaran lumayan di duniawi.


Ketiga ( Tiada usaha + doa )

* Pada suatu hari, ada seorang gadis yang sangat cantik dan taat perintah ALLAH S.W.T tetapi ada kekurangan dari segi perangai yang di ketahui oleh orang ramai iaitu sikap nya yang sangat pemalas dan tidak suka berusaha. Gadis ini beranggapan apabila sentiasa berdoa rezeki akan turun dari langit. Wah kalau begitu senang nya orang di bumi ini nak berjaya. ALLAH S.W.T suka umat nya yang berusaha mengeluarkan titik peluh sendiri untuk mencari rezeki serta berdoa kepadanya. Gadis ini atau Lala mempunyai banyak duit tetapi kan dia malas lagi nak berusaha untuk dapatkan lagi hasil yang lumayan untuk menyara kehidupan nya. Lala tidak kisah tidak ada harta tetapi dan dia tidak berusaha pun hendak menambahkan harta itu semuanya.. Dirinya hanya bertafakur kepada allah sahaja.Berkat dirinya itu rezeki nya makin bertambah-tambah kerana keikhlasan nya terhadap agama nya itu, kehidupan nya yang sederhana itu membuatkan keluarga nya sentiasa gembira dan tenang dalam menjalani hidup. Harga kelapa sawit makin naik Lala bersyukur kepada ALLAH kerana memberikan harta duniawi tetapi walaupun begitu Lala tetap bersedekah dan membayar zakat. Di malam itu,surau berdekatan rumahnya menagdakan ceramah agama yang bertajuk "ALLAH BENCI MANUSIA YANG MALAS TETAPI BERUSAHA LAH UNTUK MENDAPATKAN SESUATU DENGAN KEREDHAAN NYA". Lala mula sedar akan dirinya itu yang hanya menunggu hasil tetapi tidak berusaha untuk mendapatkan hasilnya. Mulai saat itu Lala rajin turun ke ladang untuk menguruskan ladang nya itu. Lala berjanji dengan dirinya akan membuang sifat nya yang malas itu dan sentiasa berusaha untuk keluarganya.




TAMAT
SELAMAT MEMBACA DAN MEMIKIRKAN NYA.
IKHTIBAR DI DEPAN MATA RENUNGKAN LAH!

Start a Blogger Blog In Under 5 Minutes

How to start your first free Blogger blog - Simple and Easy Step By Step Instructions.

Blogger free account is easy to create and set up even for beginner or newbie bloggers. WannieAriffin! will show you how to create a free Blogger blog in under 5 minutes.

Step 1 Create a Google Account if you have not done so already.

Step 2 Sign Up to Create a Blog at Blogger Home Page.


Step 4 Click on New Blog



Step 5 Name Your Blog, Choose a Domain Name (Blog Address) and Choose a Template 





Step 6 Write Your First Post and Start Blogging Away

I trust this tutorial is an easy to follow step by step instructions to start a Blogger blog.


Have Fun!

Sometimes I hate exploring

Hello friends....

There are times. When I hate exploring. The world, the world wide web, people, myself… It seems to bring out a lot of bad stuff. I explore the world, I see evil, I see difficulties, I see sinister propaganda, I see so many global problems that won’t be solved any time soon. I explore the world wide web, I see dirt, ’nuff said. I explore people, I see depression, confusion, hatred, uncertainty. I see almost everyone lost, unhappy… And then I explore myself. I see the same.

It’s said that that’s what growing up is. My brother always tells me, you’ve seen nothing yet. You don’t know the world. Well guess what, bro? I seriously don’t think I want to know anymore than I already know. And I know much more than you think I do. I’m not that naive. I want to believe there’s a better part of the world. It’s strange that the bad covers the good so heavily everywhere. I’ve done my digging. I know and I see the good. I’m the kind of person that looks for good in everything and everyone. Yes, it can be disappointing at times, but I think it’s better. Better than what everyone else who sees one side must go through.

If I put my clear and positive glasses on, and then see the world, I see beauty, I see passion, I see the wind. I see exquisite distinction in everything; every leaf, every twig, every surface, every creature. The view then, is breathtaking. If I then explore the web, I see benefit. And if I explore the people, I see love, I see warm and beautiful emotions, I see the reasons behind everything, I see care, and need. And then I delve into myself. I see wonder, I see excitement and talent, and I find myself yearning to do everything that I can for the world and its people and then my mind goes into hyperactivity.


I try not to get discouraged from exploring. It can be a delightful thing. So I’ll keep on exploring the world, its people, myself, because that’s how I can understand everything. Why the world works the way it does, why people are the way they are, and finally. Why I am what I am? I know the answers to almost all these questions. But I want to discover them again, all by myself. I’ll go on looking for all the different shades of the colours of the world. I’ll look into everything the world has to offer. And hopefully, I’ll be able to make my dent here. A beautiful dent. Hopefully, after taking everything, I’ll be able to give my everything too. To the better of this world.

In the end, I reach the conclusion that perhaps. It all depends upon the person. It’s true that we usually see what we look for, or what we want to. I’ll say the cliché thing here: Be the change that you want to see. Peace.

Easiest and Fastest Way To Start a Blog

Assalamualaikum...

It gets overwhelming when you are presented with so much information about starting a blog. You may achieve differing results using different tutorials but the core objectives are somewhat the same.

WannieAriffin! make it easier to start your first blog with the following instructions.

Pick a topic

Start with a topic in mind as this will help you decide what to name your blog title and domain name. Do not get hung up on a topic but obviously consider a topic that interests you and one that you have lots to talk about or have expertise for. 

Get started in under 5 minutes 

Choose between the two most popular free blogging platforms Blogger.
Start a Blogger Blog Now

Post something right away

Do not procrastinate even for a second. Blogging is about being confident and having faith about what you have to say. Worry about sounding stupid later because at this juncture, no one is reading your precious blog.

Practice makes perfect

Keep posting and learn how to categorise and link those posts.

Readers will come

The toughest drill is to write on regular basis. Avoid distractions like blog promotions and blog design until you become clearly aware of the direction you are taking. If you keep writing quality contents and are not disheartened or discouraged by the third month, you sure are ready to become a better blogger. Trust me, readers will start coming.

Thank You ;)

Need for words


Hello there, I’ve been really lazy with writing this entire month. What with the schedule, and all the distractions. I still love writing, but there needs to be something pressuring me, and inspiration. Only then can I write well and with heart. Does that make sense?

So today, I’m literally forcing myself to write something. I was hoping this would be something meaningful, but sadly, it looks like a page from a daily diary. Words of advice, anyone?

Meaningful, Meaningless, Meaningful.

Hello Everyone ;)

Me: Tell me. Why does life have to be this way?
The other person: It’s a mystery.

Me: Why, though?
The other person: It’s a game.You see, the difficulty keeps changing.You need to adjust, be better.
Learn how to play the game.

Me: It’s not a game… It can’t be. It’s life.
True, the difficulty keeps changing. It comes at us from a different angle every time…
I keep thinking to myself, ”What’s it gonna be next”?…
The other person: But one challenge should prepare you for the next. It does.
You know the challenges aren’t going to stop. Life itself is a challenge. So just learn…to face them.

Me: I don’t know… Everything seems so pointless now…
The other person: Of course it does. We all have those times.When disappointment takes over. 
Life seems meaningless. But don’t you see? That in itself is the meaning of life!…

Me: Meaninglessness is the meaning of life?
The other person: Hahah.. No. The cycle of being meaningless and meaningful…
The difference between them. The definitions of those two words…
Knowing and understanding them, and then shaping life accordingly.
That, my friend, is the meaning of life!…

Me: What would be the difference between those two?
The other person: Find out for yourself. Your restlessness tells me you’re close to discovering it.
Find that out, and you’ve found the meaning of life.
Live according to it, and you’ve already passed all the tests ahead of you.

Me: ……..
The other person: Think. Feel. Observe. Accept. And then you’ll find it.

Happiness

There are many ways in which God removes sadness and replaces it with happiness...

The key is to have faith that the problem may not be solved and we may not get what we wanted in the first place, but we may still feel happy in the solutions that God give.


Solutions which come in all shapes or form...better than what we thought we wanted...because we humans are limited in our capacity in fathoming what is good for us, and what is not.


We may pray for things that we want, but only God determines whether those things fulfill us with happiness or not.


Some things that we thought we wanted may be a cursed gift. And the things we thought we didn't want may in turn be blessings in disguise.


Happiness, and not the things we pray for, is the truly divine gift


Lesson learnt-

Give unconditionally and do not expect anything from your partner

As you will be disappointed to no end
Nobody is perfect

And neither are you

But do have faith and expect
That God will reward you with all the love
The sacrifice you have made
And the kindness that you do

With someone who will do the same for you
And by that time you wouldn't care if it was him or anybody else
It wouldn't matter because you'll be in love
With someone that God has chosen for you

Because only God decides
Why worry when it's all in His hands?

Take care of yourself, your family, your friends,
And be as successful as you can
Because you should be ready
For the person He intends you to be with

RESULT SPM 2009

SEMOGA MENDAPAT RESULT YANG MEMBERANSANG KAN
KEPADA SEMUA WARGA
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TENGKU AFZAN
KUANTAN

Parenting Guide - The Islam Way

Assalamuaaikum

Children are a trust bestowed upon parents and they will be held accountable for this trust on the Day of Judgement. In Islam, parents are responsible for the basic and essential knowledge of the Deen. They are also responsible for the ethical and moral conducts of their children. If parents can fulfill this responsibility, God Willing, their children will become better human beings and the parents will be free of consequences on Judgement Day, Insyaallah.

And those who believed and whose descendants followed them in faith - We will join with them their descendants, and We will not deprive them of anything of their deeds. Every person, for what he earned, is retained. Surah At-Tur (The Mount) 52:21

The ultimate responsibility of every parent is to educate his child in the best way possible. Parents are responsible to shape their children's mindsets. Do it whilst their minds can be easily moulded, do not wait until it is too late.

The Islamic Parenting Guide
Acknowledge your children's positive acts and be quick to appreciate them, even for a small act.

Express affection for your children.

Provide them with role models to follow and Prophet Muhammad is the best of example. Parents need to be exemplary because children learn from you first.

Avoid repeated punishments as Islam discourages beating up children. When it becomes necessary, ensure to not hit the face and to not cause marks, cuts and bruises.

Be gentle and reason rather than just scolding lest your children become rebellious.

Help them stay away from negative influences from the television, internet and society.

Make Dua (Supplication), which is a core basis of Islamic Parenting. Ultimately, only Allah decides to privilege you by leading your children on the right path.

Parents' Rights To Respect
The parents’ rights to respect from their children is dependent upon the children’s rights to loving care and guidance of their parents. In a Hadith narration,

A man once came to Umar ibn Al-Khattab (Islam's second Caliph) with complaints of his sons’ disobedience to the man. Umar (ra) summoned the boy and spoke of his disobedience to the father and his neglect of the father's rights.

The boy replied, 'O Amir ul Mukminin (Prince of believers)! Has not a child rights over his father?'
'Certainly', replied Umar (ra).
'What are they, Amir ul Mukminin?'
'He should choose the mother and give the son a good name and teach him the Book (Quran)'.
'O Amir ul Mukminin! My father did nothing of this. My mother was a Magian (fire worshipper). He named me Julalaan (which means scrarab or dung beetle) and he did not teach me a single letter of the Quran'.
Turning to the father Umar said, 'You have come to me complaining about your son's disobedience. You have failed in your duty to him before he has failed in his duty to you. You have done wrong to him before he has wronged you'.

Education and Nurturing In Islam
To nurture children is to educate them to develop the Islamic worldview and virtues. To educate them is to help them grow and prosper.

Educating includes taking care of and showing sensitivity towards your children's emotional and physical needs and capacities. It also implies your courage to allow and promote creativity and your ability to inspire confidence. You should be able to trust and not to stifle and at the same time being firm and not be afraid to discipline and impose restrictions.

A Hadith narrated by Abu Salmah said that Abu Hurayrah said:

The Prophet of Allah (pbuh) kissed his grandson Hasan ibn Ali while Aqra ibn Habis was sitting nearby. Aqra said: I have ten children and have never kissed one of them.
The Prophet (pbuh) looked at Aqra and said: Those who show no mercy will be shown no mercy.
Children take their parents as role models and will think whatever their parents do as norms and acceptable behaviour.

Characteristics To Be Nurtured

1) Honest and Truthful
2) Gentle and Polite
3) Helpful and Considerate
4) Clean and Tidy
5) God-fearing

What Gives More Joy To Parenting

1) Ensuring that your children develop a love for Allah and the Deen.
2) Making them realise the benefits of Islam.
3) Experiencing and experimenting various parenting techniques within the boundaries of Islam.

Your Opinion Matters
What are your views on parenting?
How different will your Parenting Guide be?

AL- FATIHAH

KEPADA ARWAHYARHAM
REDZUAN BIN SULONG
SEMOGA ROH-NYA DI TEMPATKAN
DI GOLONGAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN
AMIN...
AL-FATIHAH

FELLA'S

Good Morning, Have A Great Monday Guyss! ^_^

Insomia or In so WANI?

OH NO!
craps again!
insomia ke in so wani?
Perh perit giler tak dapat tidur :(
Nasib ada anish...
thanks babe ak skg payah nk tdo
then bork2 smpai xsdr dah pg..
At the end kene migraine(shit ler!)..Yeah :)
f