This is Me

My Photo
# Assalamualaikum,I believe that we are who we choose to be. Nobody's going to come and save you,you've got to save yourself. Nobody's going to give you anything; you've got to go out and fight for it. Nobody knows what you want except for you. And nobody will be as sorry as you if you don't get it. So, don't give up on your dreams. Life always offers you a second chance. Its called tomorrow #

Short Entry...

Assalamualaikum

Actuallay tak tahu tak cakap apa atau tulis apa.. 
Blank je rasa bila nak start blogging, nampaknya akal kita
tak banyak menolong aku untuk bagi idea yang bernas.

Hey korang pernah tahu tak kenyataan yang sebenar memang sakit
tapi dengan kenyataan yang ada itulah boleh buat kita bangkit jadi manusia 
yang lebih matang untuk solvekan apa-apa masalah yang diri kita hadapi.
Sebenarnya bagus kita ditimpa malapetaka sebab dengan ni kita kenal diri kita
dan dari kelemahan yang ada kita akan cuba baikinya.

Kenyataan yang menyakitkan serupa macam masalah yang berat kita hadapi
kadang-kadang bila hadapi masalah kita memang akan blank,
 okey masa inilah otak kita akan kosong dan aku rasa seolah-olah diri kita
annoying gila. haaa rasa diri tu annoying tolong tampar diri sendiri supaya boleh sedar dan 
jadi manusia yang postive thinking. ( eceeeeh bakat nak jadi kaunselor kononnya ).


Kenapa Allah timpakan ujian?


Sebenarnya Allah sangat mencintai kita sebagai hambanya tetapi kita sahaja yang selalu leka 
dan menjauhi-Nya kerana kesibukan urusan kita di dunia. Contohnya sebagai student 
yang study sehingga melewat-lewatkan solat.

Apabila lelaki dan perempuan tidak segan silu bertepuk tampar. Apabila si anak terhimpit
 diantara perkelahian ibu dan bapa. Apabila kita terlalu seronok dengan kemewahan dunia.
 Senang cerita apabila kita lebih mengutamakan urusan dunia berbanding akhirat.

Cuba kita bayangkan konsep Allah sayangkan kita ini dengan apabila kita sangat menyukai 
seseorang itu sehinggakan sanggup berbuat apa sahaja kepadanya tetapi orang itu selalu 
endah tidak endah dengan kita, apabila hendak sesuatu meminta pada kita,setelah dapat 
yang dikehendaki terus lupakan kita. Bagaimanakah perasaan kita ketika itu?
 Begitu jugalah dengan Allah.

Jadi? Allah memanggil kita supaya kembali dekat kepada-Nya. Allah menyentuh hati kita 
supaya kembali mencintai-Nya. Caranya? dengan meningkatkan amalan kita dan memberikan 
jiwa kita kepada-Nya. 

Dalam surah kedua , Al-Baqarah ayat 186 :

“Dan apabila hamba-hambaku bertanyamu (Muhammad) tentang aku, maka sesungguhnya
 Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka 
memperoleh kebenaran.”


~ Jika dulu kita kerap kali melewat-lewatkan solat hingga mungkin tertinggal, dengan adanya 
ujian daripada Allah ini kita kembali menunaikan solat tepat pada waktunya.

~ Jika dulu kita selalu memikirkan segala kejayaan adalah disebabkan usaha kita sendiri tanpa 
memikirkan ia sebenarnya datang daripada Allah, dengan adanya ujian ini, kita kembali 
bergantung dan mengharap bantuan daripada Allah.

~ Jika kita merasakan kita keseorangan dan tiada sesiapapun yang sayang pada kita, dengan 
adanya ujian ini, kita dapat mencari kasih sayang sebenar iaitu kasih sayang Allah.

Kalau berlaku sesuatu kepada kita yang kita tidak suka berupa nikmat ataupun bala, 
jangan mengamuk dulu. Redhalah untuk menerima ujian Allah dan yakinlah bahawa ini 
untuk mengukuhkan akidah kita. Jika Allah mengkehendaki sesuatu musibah itu berlaku ,
maka ia akan berlaku dan begitulah sebaliknya. Jika Allah mengkehendaki sesuatu nikmat itu 
berlaku, maka ia akan benar-benar berlaku dan begitulah sebaliknya. Pasti ada hikmah
 disebalik segala sesuatu itu berlaku.
Allah Ya Rabbi ^_^ 


tak suka demam + muntah... doakan kita yeeee awk-awk semua ;)

P/s : Pasrah lebih baik dari menyerah. peaceee yoo ;)

2 comments :

  1. please take a good care beb. senyum selalu sebab senyum pengubat luka. beb ak dah dgr lagu galau kesukaan ko 2.

    ReplyDelete

f